A fúrófej 58 forgó vágófejjel rágja át magát a hegyen. Az 5500 lóerővel hajtott alagútfúró gép a gneiszbe fúrja magát, és lassan, de biztosan áthajtja a Gotthard-bázisalagutat a hegyen. A 21. század úttörő teljesítménye, amely új távlatokat nyit az Alpokon átvezető vasúti közlekedés előtt.
12.03.2024
Felkészülés egy földalatti támadásra
A fúrófej 58 forgó vágófejjel rágja át magát a hegyen. Az 5500 lóerővel hajtott alagútfúró gép a gneiszbe fúrja magát, és lassan, de biztosan áthajtja a Gotthard-bázisalagutat a hegyen. A 21. század úttörő teljesítménye, amely új távlatokat nyit az Alpokon átvezető vasúti közlekedés előtt.
A mai mobil társadalom kénytelen modern közlekedési projektekbe beruházni, ha meg akar birkózni az Alpokon átmenő, egyre növekvő közúti és vasúti teherforgalommal. Itt a cél a forgalom teljes leállásának megakadályozása és környezetünk minőségének megőrzése. Új utakra kell lépnünk. Csak a következő években 200 alagútépítési projektet terveznek.
Ezek egyike a Gotthard-alagút, amely 57 kilométeres hosszával a világ leghosszabb alagútja lesz. A Gotthard tengelyen már most is naponta 150 tehervonat közlekedik. Ha az alagút 2017-ben elkészül, ez a szám napi 200 fölé emelkedik, ami évi 40 millió tonna áruszállítási kapacitásnak felel meg.
A Gotthard-bázisalagút, amelyet különböző szakaszokban építenek, lehetővé teszi majd, hogy a vonatok akár 250 km/h sebességgel haladjanak át rajta. Két egyvágányú alagútban fognak közlekedni, amelyek egymástól 40 m távolságra lesznek egymástól, és 325 méterenként összekötő galériák kötik össze őket. A kivitelezők eddig az alagút szerkezetének 70 százalékát tárták fel: a teljes hossz 153,3 km (beleértve az összes aknát és az összekötő tárnákat).
Vezető és közbenső címsorok
A bontás megkezdése és az alagútfúró gépek (TBM-ek) beindítása előtt kiterjedt geológiai tanulmányokra volt szükség. A földalatti jellegétől függ, hogy az alagút fúrása TBM-ekkel vagy robbanóanyaggal történhet-e. Különböző típusú kőzet- és üledékrétegeket kell eltávolítani, a legkeményebb gránittól a puha homokos kőzetig. A fúrási munkálatok előrehaladása a kőzet osztályától függően változik, de ideális körülmények között naponta akár 25 métert is lehet haladni. Kompakt gneiszben az alagút egyszerre haladhat előre és támasztható alá, míg rossz minőségű kőzetben minden egyes robbantott vagy fúrt métert azonnal alá kell támasztani, ami időigényes folyamat. Az építési idő lerövidíthető további, felülről vagy oldalról nyíló alagútbejárati aknák, ún. tárnák alkalmazásával.
Egy TBM akár 400 méter hosszú is lehet, beleértve a fúrófejet és a markoló összes kiegészítő rendszerét. Fel van szerelve daruval, szállítószalaggal, vezérlőfülkével, lövedékbetonozó géppel és egy pótkocsival a műhelyberendezések számára. Méretéből adódóan ez a gép sokkal kevésbé mobilis, mint a robbantásos támadás rendkívül sokoldalú módszere, amely azonban naponta csak hat-tíz métert tesz meg. Folyamatosan ugyanazok a lépések ismétlődnek: fúrás, töltés, robbantás, szellőztetés, alátámasztás és a trágya eltávolítása. Akár robbantással, akár TBM-mel – az alagútépítő gépek magas követelményeket támasztanak a kezelőkkel, szerelőkkel és mérnökökkel szemben. A földalatti építkezésekre jellemző a számítógép-vezérelt TBM-ek, a több fúróautóval felszerelt fúróautók, a kitermelő járművek, a lézerberendezések és a hidraulikusan működtetett béléscsövek jelenléte.
Amsteg: A Gotthard-alagút belső burkolatának betonozási munkálatai
Új tömlővezeték öt perc alatt
Minden gép kemény körülmények között dolgozik, és összetett hidraulikarendszerrel van felszerelve. “A HANSA-FLEX egyre inkább a megfelelő választásnak bizonyul, amikor az alagútépítő vállalkozók szervizpartnert keresnek” – mondja Paul Rentsch, a svájci HANSA-FLEX AG ügyvezető igazgatója az ilyen cégek támogatásával kapcsolatos, évek óta szerzett tapasztalatairól. Ez azt jelenti, hogy a HANSA-FLEX hidraulikai műhelykonténereit szívesen látják a Gotthard-alagút építkezésein. A konténerek közvetlenül a helyszínen vannak elhelyezve, hogy közvetlen hozzáférést biztosítsanak minden alkatrészhez, amikor egy tartalék tömlővezetéket kell legyártani. A hidraulikai műhelyekben található berendezéseket az alagútépítésben szerzett sokéves tapasztalatok alapján választották ki. Az áramvonalas szerkezetek és a szervezettség biztosítja, hogy az alagútban dolgozó emberek még akkor is jól áttekinthetik az összes alkatrészt, amikor stressz alatt állnak: minden rendezetten el van tárolva a fiókokban és polcokon, és mindig kéznél van. A következő szabály érvényes: Egy tartalék tömlővezeték előállítása nem tarthat 5 percnél tovább. A TBM-ek és a fúrás munkáját nem szabad megszakítani, mivel az elvesztegetett időt szinte lehetetlen pótolni. Ezért a HANSA-FLEX által felszerelt hidraulikai műhelyeket gyakran a TBM-hez csatolják. Ez biztosítja, hogy mindig az akció helyszínén legyenek, és a termeletlen időt a lehető legkisebbre csökkentik. A három műszakos munkarendben dolgozó TBM-ek minden harmadik műszakjában felújítják a gépet.
Át a hegyen a minivel
Ezenkívül speciális HANSA-FLEX mini-konténerek állnak rendelkezésre, amelyeket a szerelőcsapatok “bázistáborként” használhatnak az alagútépítési helyszíneken. Ezek is fel vannak szerelve minden felszereléssel, például hámozógéppel és préssel, valamint tartozékkészlettel. Az építkezések központi csomópontjainál elhelyezve lerövidítik a tartalék tömlővezetékek gyártásához szükséges időt. Ez lehetővé teszi a kivitelezők számára, hogy a helyszínen önállóan, a költségeket szem előtt tartva dolgozzanak, például amikor csöveket szerelnek egy betonbélésre vagy egy többfejes fúró dzsumbujra.
Egy ilyen mini-konténer is érkezik egy pótkocsin, amikor a HANSA-FLEX Ittigen mobil szerelési szolgáltatásával alagútépítési helyszínekre hívják. Ha a szerelés nem gyors feladat, a konténer a helyszínen marad. Például amikor egy nagy TBM-et egy új építkezésen be kell indítani, vagy egy alagút áttörése után le kell szerelni. Ilyenkor nagyon jól jön a HANSA-FLEX sűrű fiókhálózata, amely biztosítja, hogy a pótalkatrészek bármikor rendelkezésre álljanak. Ez természetesen a vízhez/levegőhöz és a betonhoz használt ipari tömlőkre is vonatkozik, ami a helyszínen dolgozó személyzet számára rendkívül hasznos: a megbízható beszállítók segítenek az alagútépítés folyamatainak racionalizálásában.
A HANSA-FLEX azonban a teljes vonalvezetést is felújítja a TBM-en, mielőtt az új feladatokra lépne. A hidraulikus hengerek javítását és a tömítőszettek vagy új hidraulikus egységek gyors szállítását a HANSA-FLEX csoporton belüli speciális kompetenciaközpontok biztosítják.
Tudjon meg többet
- 12.03.2024
Ásás helyett fúrás
Ha a kábeleket gyorsan, költséghatékonyan és környezetbarát módon kell lefektetni utak, folyók és vasúti sínek alatt, akkor a vízszintes fúróberendezések jól jönnek. Ezek irányított fúrást alkalmaznak, és lehetővé teszik a gáz- és vízvezetékek, az elektromos és távközlési kábelek, valamint a távfűtés csöveinek földalatti fektetését anélkül, hogy egy kotrógépnek ki kellene ásnia az árkot. A talajon,…Tudjon meg többet - 12.03.2024
Földalatti tevékenység
Már néhány száz méter után megfogadom, hogy több mozgást fogok végezni. Nehezen veszem a levegőt. Lehet, hogy az overall és a Wellington-csizma miatt van rajtam, nem is beszélve a légzsákról, amit magammal viszek. De legyünk őszinték. Egyszerűen nem vagyok jó formában. Egy pillantás a társaimra megerősíti ezt - a félhomályban mindannyian sokkal frissebbnek tűnnek, mint…Tudjon meg többet - 12.03.2024
Fehér arany Ochsenfurtból
A cukor sokáig csak a gazdagok és a hatalmasok számára volt elérhető, és a 19. században a "fehér arany" státuszát élvezte. Csak az ipari méretű cukorgyártó üzemek bevezetésével vált megfizethetővé a társadalom minden rétege számára. Az európai piacvezető Südzucker AG 150 éve teszi egy kicsit édesebbé az életünket. A korábban kézzel végzett folyamatok ma már…Tudjon meg többet