Nyelv kiválasztása

Esc

Segítségnyújtás és kapcsolatfelvétel

Az Ön közvetlen kapcsolata velünk

Kérdése van szolgáltatásainkkal és termékeinkkel kapcsolatban? Vagy segítségre van szüksége?

Azonnali kiszolgálás
+36 30 552 6600

Hétfő - péntek

7:30 - 16:00

Szombat, vasárnap és munkaszüneti napok nem vehetők igénybe.

Vagy talán nem is olyan közvetlen?

Vasárnap és ünnepnapok nem vehetők igénybe

Lépjen kapcsolatba velünk
Kapcsolatfelvételi lehetőségek
Segítség és támogatás közvetlenül a helyszínen
Keresse meg a legközelebbi fiókot

Esc

12.03.2024

Földalatti tevékenység

Már néhány száz méter után megfogadom, hogy több mozgást fogok végezni. Nehezen veszem a levegőt. Lehet, hogy az overall és a Wellington-csizma miatt van rajtam, nem is beszélve a légzsákról, amit magammal viszek. De legyünk őszinték. Egyszerűen nem vagyok jó formában. Egy pillantás a társaimra megerősíti ezt – a félhomályban mindannyian sokkal frissebbnek tűnnek, mint amilyennek én érzem magam. És muszáj is, hiszen a földalatti munkával keresik meg a mindennapi kenyerüket. A Wismut GmbH projektjében, a Wismut tárnában vagyunk 60 méterrel a föld alatt.

  • Bányászat

Már néhány száz méter után megfogadom, hogy több mozgást fogok végezni. Nehezen veszem a levegőt. Lehet, hogy az overall és a Wellington-csizma miatt van rajtam, nem is beszélve a légzsákról, amit magammal viszek. De legyünk őszinték. Egyszerűen nem vagyok jó formában. Egy pillantás a társaimra megerősíti ezt – a félhomályban mindannyian sokkal frissebbnek tűnnek, mint amilyennek én érzem magam. És muszáj is, hiszen a földalatti munkával keresik meg a mindennapi kenyerüket. A Wismut GmbH projektjében, a Wismut tárnában vagyunk 60 méterrel a föld alatt.

 

1990-ig a Wismut szovjet-német részvénytársaság volt a világ negyedik legnagyobb urántermelője. A német újraegyesítéskor, 1991-ben a Wismut GmbH-ból szövetségi kormánytulajdonú tisztító vállalat lett, amelynek feladata a korábbi bányaterületek újrahasznosítása, valamint az emberek és a természet számára egészséges környezet helyreállítása. A tisztítási feladatok közé tartozik például a bányaüzemek biztonságossá tétele és elárasztása, a vízkezelés, a szennyezett építmények és épületek szétszerelése és lebontása, valamint a bányatelepek helyreállítása. Ez a hatalmas átfogó feladat több mint 1000 egyedi projektre oszlik, amelyek közül az egyik a Tiefer Elbstolln és a Dresden-Gittersee bánya közötti összekötő táró – az úgynevezett Wismut táró -.

Ez a projekt először 2005 decemberében indult. 2003 júliusában a Drezda-Gittersee/Bannewitz és Heidenschanze bányamezők elárasztása során Freital-Potschappelben több helyen víz tört fel. Az áradást leállították és a vízszintet csökkentették. Az ezt követő vizsgálatok kimutatták, hogy az árvizek tartósan biztonságos elvezetése érdekében a Wismut-aknát a bányamező és a Tiefer Elbstolln közötti összeköttetésként ki kell hajtani. Ezen keresztül az árvíz a bányamezőtől a Tiefer Elbstollnba, majd onnan az Elba folyóba folyik. Ez a megoldás az árvizet tartósan nem kritikus szinten tartja.

A wismuti tárnán 2007-ben kezdődtek meg a munkálatok. A 370 méteres feljáró rámpát 2008 januárjára már teljesen kihajtották. Négy évvel később, 1 910 méter nyugati irányba történő előretörés után a táró betört a Tiefer Elbstollnba. A Dresden-Gittersee/Bannewitz bányamezőre történő további 1000 méteres keleti előhajtás 2014 második felében fejeződik be.

Útvonalunk a Wismut-akna mélyére vezet lefelé a rámpán. Ez elég széles ahhoz, hogy egy dömper teherautó is használhassa, amely a felszínre szállítja a hordalékot. A 16 százalékos meredekséggel a lábaim szinte maguktól visznek le a lejtőn. A tárnába érve elámulok a puszta méretein. A járat profilja 3,5 x 3,5 méteres, és elég széles ahhoz, hogy a használt járművek elférjenek egymás mellett. Először néhány száz métert haladunk kelet felé, követve a síneket, amelyeken a kocsik (úgynevezett “kádak”) szállítják a kőzetet egy emelő- és billenőberendezéshez.

“Ezt a készüléket kifejezetten nekünk tervezték” – árulta el Volkmar Lachmann projektvezető. Egy 300-400 kilogramm kővel töltött kád hajt egy platformra. Ezt aztán három hidraulikus henger emeli fel. Két további henger megdönti a kádat, hogy a tartalmat a szomszédos dömperbe rakja. E két gépen kívül egy alagútfúrót és egy láncos meghajtású, oldalra dönthető rakodógépet is használnak a wismuti tárnában.

1998-ban a Wismut GmbH és a HANSA-FLEX között keretmegállapodás jött létre, amelyet azóta folyamatosan bővítettek és részben kibővítettek. A közeli fióktelepek látják el a Wismutot a különböző projektekhez szükséges tartalék tömlővezetékekkel. A mobil hidraulikus gyorsszervizjárművek vészhelyzet esetén állnak rendelkezésre.

A HANSA-FLEX heidenaui kirendeltsége minden olyan igényt kielégít, amely a wismuti tárnában folyó munkálatokkal kapcsolatban felmerül. “A termékek széles skáláját kínáljuk, az előre összeszerelt tömlővezetékektől kezdve az ipari tömlőkön át a mobil hidraulikus gyorsszerviztől a hengerjavításig terjedő szolgáltatásokig” – foglalta össze Jürgen Rüger, a HANSA-FLEX helyszíni értékesítési technikusa. Gyakran előfordul, hogy az ügyfélnek már másnap reggelre szüksége van az alkatrészrendelésekre. “Örülünk, hogy olyan szolgáltatót találtunk, amely gyorsan reagál, amikor segítségre van szükségünk. Ez fontos, mivel szoros ütemterv szerint dolgozunk, és nem engedhetünk meg magunknak állásidőket. Az a tény, hogy a HANSA-FLEX a palackok javítását is elvégzi számunkra, további plusz pont” – dicsérte Volkmar Lachmann a munkakapcsolatot.

A túra után visszamegyünk a föld fölé. A 16 százalékos emelkedő bizony megviseli a lábakat. A látogatás egyszerre volt megerőltető és érdekes – és határozottan hatalmas plusz tiszteletet adott a bányászok iránt. Sok sikert!

Tudjon meg többet

  • Felkészülés egy földalatti támadásra

    A fúrófej 58 forgó vágófejjel rágja át magát a hegyen. Az 5500 lóerővel hajtott alagútfúró gép a gneiszbe fúrja magát, és lassan, de biztosan áthajtja a Gotthard-bázisalagutat a hegyen. A 21. század úttörő teljesítménye, amely új távlatokat nyit az Alpokon átvezető vasúti közlekedés előtt.
    Tudjon meg többet
  • Ásás helyett fúrás

    Ha a kábeleket gyorsan, költséghatékonyan és környezetbarát módon kell lefektetni utak, folyók és vasúti sínek alatt, akkor a vízszintes fúróberendezések jól jönnek. Ezek irányított fúrást alkalmaznak, és lehetővé teszik a gáz- és vízvezetékek, az elektromos és távközlési kábelek, valamint a távfűtés csöveinek földalatti fektetését anélkül, hogy egy kotrógépnek ki kellene ásnia az árkot. A talajon,…
    Tudjon meg többet
  • Digitális forradalom az ipari műveletekben

    Az M-Group mobil Quadriga platformjával forradalmasítja az ipari kemencék téglafalainak karbantartását: egy távirányítású, hidraulikus kalapáccsal ellátott robot biztonságosabban és költséghatékonyabban végzi el a korábban kézzel végzett kárjavítási munkákat.
    Tudjon meg többet